Samenwerken Werkt!
‘Ik heb die slide helemaal zelf gemaakt, dus ik wil er ook heel graag alleen over vertellen tijdens de presentatie’, klonk het in ons OVER8-lokaal. ‘Dat snap ik wel, maar ik heb dan heel weinig tekst over en dat vind ik niet leuk,’ luidde de reactie van de aangesproken leerling. Soms ook was het een tijdje stil, maar dan zag je van die hoofden die zonder woorden uitschreeuwen dat er daarbinnen van stilte geen sprake was.
Samenwerken, wát een uitdaging. In dit geval bogen de leerlingen zich over de presentatie die ze zouden gaan houden bij de FIRST LEGO League wedstrijd in Alkmaar (https://firstlegoleague.nl/dit-seizoen/challenge/). Zenuwslopend, alleen al omdat het een wedstrijd is. En als je die moet voorbereiden met leerlingen die allemaal goed voorzien zijn van een eigen mening en een intense gevoelswereld hebben, dan kunnen er zomaar wat tranen stromen. Vakkanjers (https://vakkanjers.nl/), nog zo’n project dat druk oplevert en een prachtige manier is om te oefenen met samenwerken. Alle leerlingen op Sanyu doen daaraan mee, in groepjes van enkele leerlingen. ‘Ik had al mijn materialen al meegenomen, maar hij niet, nu kunnen we niet verder.’ Bij de een draait het hoofd overuren omdat ie alles op tijd geregeld wil hebben, de ander zit zo vol ideeën dat het de praktische uitwerking in de weg staat.
Terug naar de LEGO League. Inmiddels heeft de leerling met de vlotste los-van-papier-babbel de intro op zich genomen. De jongen die de slide maakte waarover discussie ontstond, is erg goed op detailniveau, de andere leerling schetst eerst de context. Weer een andere leerling die liever niet voor een groep staat, zal keurig op tijd de slides doorklikken. En zo ontdekken ze al gevend en nemend: samenwerken werkt!
De FIRST LEGO League nadert nu met rasse schreden. Eind vorige week en begin deze week heeft ons groepje deelnemers alles op alles gezet om de puntjes op de i te krijgen. Hierbij een inkijkje in hun presentatie, waarin ze de door hen ontworpen poster een plekje hebben gegeven. Samenwerken staat voor de leerlingen bovenaan, in het hoofd van de LEGO minifiguur. Maar wat is dat soms lastig! Toch gaan onze eigenzinnige leerlingen steeds weer met elkaar in gesprek, gevend en nemend tot de balans gevonden is. En dat maakt ons trots!