Sanyu Onderwijs

KAMELEON

‘Ik zeg steeds maar dat ik zin heb om na de vakantie weer naar school te gaan, want dat is wel beleefd,’ biechtte een van onze leerlingen op aan haar ouders toen ze nog regulier onderwijs volgde en na de zomervakantie aan groep 2 zou beginnen. Ze maakte die groep keurig af, en weigerde te gaan lezen ‘want dat leer ik in groep 3’, terwijl ze alle letters kende en op onbewaakte ogenblikken las wat ze tegenkwam.

Deze kleine kameleon maakte in groep 3 de overstap naar Sanyu, tot verbazing van haar juf, want ze kon toch nog niet alles? Recent onderzoek van Scaliq bewijst wat we al een beetje wisten: slechts 38 procent van de hoogbegaafde meisjes wordt herkend, waar 56 procent van de jongens boven komt drijven (https://scaliq.com/ongezien/). De meisjes kleuren zo keurig binnen de lijntjes, dat je een scherpe blik moet hebben wil je hen werkelijk zien.
Ook de juf van dit aanpassertje trapte erin. In het kameleongedrag, én in het vooroordeel dat in de Volkskrant van 4 maart raak wordt verwoord): ‘[…] hoogbegaafden zijn slimme kinderen met een zeer hoog IQ, die moeiteloos door school heen vliegen en uiteindelijk professor worden in de wiskunde of natuurkunde. Een beetje nerdy, vaak een jongen’ (https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-hoogbegaafde-meisjes-en-vrouwen-moeten-ook-worden-gezien~bb62fb22/).

Even scherp toont het artikel in de Volkskrant dat er naast een hoog IQ ook heel andere eigenschappen onlosmakelijk bij hoogbegaafdheid horen: creatief denken, gevoeligheid, een groot empathisch vermogen en een sterk rechtvaardigheidsgevoel.

Het zijn zeker die eigenschappen die we op Sanyu terugzien bij de leerlingen, zowel bij de jongens als bij de meisjes.
Helaas zijn ook bij ons de meisjes in de minderheid. Dat moet anders. Maar dat ene kameleonnetje laat langzaam maar zeker haar eigen kleur zien, en daar doen we het voor!